Ο Γαργαληστής στον Ιανό 30/09/06
Εκτός κι αν έχετε καταφέρει να καταπνίξετε το παιδί που υπάρχει μέσα σας...
Στην εκδήλωση θα παίζουν επίσης και οι μουσικοί:
Φώτης Σιώτας, Δημήτρης Μυστακίδης, Χρήστος Παπάς.
Επίσης αύριο το βράδυ Παρασκευή, στις 21:05-22:00 ο Δημήτρης Μπασλάμ θα είναι φιλοξενούμενος στην εκπομπή "Διαμάντια" του Γιάννη Σημαντήρα στον 102 fm. Αν κάποιος ενδιαφέρεται να ακούσει την συνέντευξη, υπάρχει η δυνατότητα να το κάνει και μέσω διαδικτύου στην σελίδα της ΕΡΤ3, κλικάροντας στην επιλογή του 102 Fm.
Ο Δημήτρης Μπασλάμ και ο Γιάννης-Γαργαληστής-Αγγελάκας στο Θέατρο Δάσους το καλοκαίρι 2004 σε συναυλία του Θανάση Παπακωνσταντίνου και των Λαικεδέλικα.Φωτο:Νάσος Αβδαρμάνης
Χαΐνηδες 16/09/06 Γυμναστήριο Α.Π.Θ. Φεστιβάλ ΚΝΕ
Είναι μερικά μουσικά σχήματα τα οποία άσχετα από την όποια δύναμη των τραγουδιών τους, σε κάνουν να μην χορταίνεις να βλέπεις ξανά και ξανά τις ζωντανές τους εμφανίσεις. Είναι που η σχέση που υπάρχει ανάμεσα στα μέλη του συγκροτήματος, αλλά και αυτή που μετέπειτα δημιουργείται ανάμεσα στο ίδιο το συγκρότημα και το κοινό, είναι κάτι παραπάνω από φιλική. Είναι αυτή η έκδηλη αμεσότητα που υπάρχει που σχεδόν νιώθεις σα να πηγαίνεις σε μια συναυλία ενός φίλου. Μάλιστα δεν είναι τυχαίο, αν προσέξει κανείς τα σχήματα που κρατάνε ένα φανατικό κοινό στις συναυλίες τους, τα περισσότερα –αν όχι όλα- είναι αυτά που αποτελούνται από μια όμαδα μουσικών η οποία λειτουργεί, τόσο για την δημιουργία του μουσικού αποτελέσματος, όσο και επάνω στην σκηνή σαν μια παρέα φίλων. Το αποτέλεσμα είναι αυτή η παρεΐστικη διάθεση να περνά και στην σχέση του συγκροτήματος με το κοινό. Ένα τέτοιο παράδειγμα –άσχετα με το πόσο αρέσουν σε κάποιον τα τραγούδια τους- είναι οι Χαΐνηδες.
Αν και πολύ πρόσφατα τους είχαμε ξαναδει (πριν δύο ‘βδομάδες στην Σταυρούπολη) εχτές ήταν μια ακόμη ευκαιρία να τους παρακολουθήσουμε σε ανοιχτό χώρο –δεν είναι πιο ωραία από ότι σε κλειστούς;- στο γυμναστηρίου του Α.Π.Θ. στο πλαίσιο του φεστιβάλ της ΚΝΕ. Ο χώρος της ‘νεανικής σκηνής’ που επιλέχτηκε για την συναυλία στάθηκε μάλλον άτυχη επιλογή αφού ήταν σχετικά πολύ μικρός, αλλά είχε και πολλές αραδιασμένες καρέκλες, με αποτέλεσμα αυτοί που μπορούσαν να σταθούν όρθιοι αριστερά και δεξιά να είναι λίγοι. Παρά αυτήν την δυσκολία το θετικό ήταν ότι υπήρχε ένα πολύ ζεστό κλίμα και ασφαλώς αν υπάρχει καλή διάθεση, που υπήρχε, όλα ξεπερνιούνται.
Οι Χαϊνηδες εμφανίστηκαν γύρω στις 12:00 και παίξανε περίπου 2 ώρες. Το γεγονός της απουσίας δύο μέλων που τραγουδούν στο συγκρότημα ανάγκασε ελαφρύ περιορισμό του προγράμματος, μιας και τα τραγούδια για γυναικεία φωνή δεν μπορούσαν να παιχτούν. Στο τραγούδι ήταν ο κιθαρίστας Δημήτρης Ζαχαριουδάκης, ο ουτίστας Περικλής Τσουκαλάς και φυσικά ο Δημήτρης Αποστολάκης (όπως και στη βιολολύρα). Μαζί τους ήταν ο Αντώνης Σκαμνάκης στο μπάσο και ο Αλέξης Νόνης στα κρουστά.
Μετά το μισό της συναυλίας, (και ενώ το κοινό κοινώνησε ακόμη και την...ρακή του συγκροτήματος) η διάθεση ανέβηκε ακόμη παραπάνω με τον Αποστολάκη να συνομιλεί με το κοινό και να αφηγείται ιστορίες. Παίξανε τραγούδια από όλη την μουσική τους πορεία όπως και από το πιο πρόσφατό δίσκο "Ο Γητευτής Και Το Δρακοδόντι" (διπλός και αρκετά καλός δίσκος, κυρίως το πρώτο cd, το οποίο όμως κινείται στα γνώριμα μουσικά μονοπάτια των Χαΐνηδων). Ξεχωριστές στιγμές "Η Τίγρης" και το "Χρώματα κι Αρώματα" του Μαρκόπουλου. Στο κάλεσμα του κοινού στο τέλος ξαναβγήκαν στην σκηνή για δύο (νομίζω) ακόμη τραγούδια. Κάπου εκεί ήταν και το τέλος της συναυλίας.
Γιατί όπως λέει και ο Αποστολάκης; "Η μουσική μας δεν είναι για χόρταση, είναι μεζεκλίδικη..."
-Ε,.. Μήπως θέλεις λίγο Παυλίδη;
Τι θα γινόταν αν οι πολίτες σε μια ορισμένη στιγμή έκαναν μαζική χρήση των ελευθερίων και των δικαιώματων που τους παρέχει η δημοκρατία; Θα γίνονταν αυτό το γεγονός αποδεκτό; Θα κλονιζόταν η εξουσία; Πώς θα αντιδρούσε η δημοκρατία; Ποιο είναι το αποτέλεσμα όταν ένας λαός για παράδειγμα κάνει ‘κατάχρηση’ του δικαίωματος να ψηφίσει λευκό στις εκλογές; Η εξουσία θα έφτανε στο σημείο να ‘επιστρατεύσει’ μέχρι και την τρομοκρατία για να πετύχει τους σκοπούς της; Ως προς το τελευταίο η υπόθεση του "Περί Φωτίσεως" κρίνεται άκρως επίκαιρη αφήνοντας ξεκάθαρες αιχμές για την πραγματική πηγή της παγκόσμιας τρομοκρατίας και κυρίως το ρόλο που αυτή εξυπηρετεί.
Η ιστορία αν και φαινομενικά διαφορετική από το "Περί Τυφλότητος" προς το τέλος συνδέεται κατά κάποιο τρόπο με αυτή. Το να έχει διαβάσει κάποιος πρώτα το "Περί Τυφλότητος" θα ήταν καλό, δεν είναι όμως και απολύτως απαραίτητο.
Μικρή αδυναμία που ένιωσα στο βιβλίο είναι η συνδεση μεταξύ των δύο βιβλίων, η οποία παρόλο που λειτουργεί αρκετά καλά, μου φάνηκε παράλληλα και λίγο εκβιαστική. Επίσης το γεγονός ότι κάπου στη μέση του βιβλίου ενώ η υπόθεση ξαφνικά επικεντρώνεται σε κάποιον ήρωα, ο λαός και η κυβέρνηση που μέχρι τότε ήταν οι πρωταγωνιστές, αφήνονται λίγο απότομα κατα μέρος στην περιγραφή.
Η ολοκλήρωση του βιβλίου είναι συγκλονιστικά δυνατή (πόσο μάλλον όταν συμπέφτει με το τέλος των διακοπών σου...) και σε αφήνει με αρκετές σκέψεις να σε βασανίζουν και ανάμεικτα συναισθήματα.
Εν τέλει το Περί Φωτίσεως είναι ένα απαισιόδοξο βιβλίο; Εγώ θα το χαρακτήριζα σκληρά ρεαλιστικό, με εμφανή σημεία τα οποία αφήνουν ένα δυνατό φως αισιοδοξίας στο ζοφερό σκοτάδι της πραγματικότητας. Η πρόδηλη άλλωστε αγάπη του Σαραμάγκου προς τον Άνθρωπο, οι ηρώες του που διακατέχονται από μια πηγαία αξιοπρέπεια, το ήθος που κρατούν με κάθε κόστος, αποτελούν από μόνα τους το καλύτερο σημάδι ελπίδας που μπορεί ίσως να υπάρξει, όχι μόνο σε μια υπόθεση ενός μυθιστορήματος αλλά και σε έναν οποιονδήποτε κόσμο.
Ο ίδιος ο Σαραμάγκου στην ερώτηση της El País αν είναι απαισιόδοξος απαντά:
"Δεν είμαι απαισιόδοξος, είμαι ένας αισιόδοξος καλά ενημερω-
μένος".
Τέλος, να σημειωθεί ότι η μετάφραση της Αθηνάς Ψυλλιά, (όπως και σε όλα τα έργα του Σαραμάγκου που έχει επιμεληθεί την μετάφραση), είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετική.
Το νέο βιβλίο του Σαραμάγκου με τίτλο "Μικρές Αναμνήσεις", θα κυκλοφορήσει ανήμερα των γενεθλίων του στις 16 Νοεμβρίου 2006. Θα είναι ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο με θέμα τα χρόνια της παιδικής του ηλικίας.